Stres Bozukluğu Tedavi Edilebilir

Stres Bozukluğu Tedavi Edilebilir

Stres basınç tazyik anlamına gelir. Stres faktörleri ise iten, basınç uygulayan anlamındadır. Stres reaksiyonları psikolojide ruhsal ve bedensel gerginlik olarak ortaya çıkmaktadır.

Stres kalp hastalıklarını tetikler mi?

Kalp hastalıklarını etkileyen birçok faktör vardır. Bunlar; 50 yaş üstünde olmak, erkek olmak, genetik geçiş öyküsü, sigara kullanımı, hipertansiyon, kolesterol, şeker hastalığı, hareketsizlik, fazla kilo ve stres yüklü yaşam şeklidir.

Yukarıda belirtilen faktörlerin eşlik etmesiyle birlikte, günlük yaşantımızdaki yoğun stres ve aşırı duygusal dalgalanmalar kalp sağlığını olumsuz etkileyebilir. Ancak stres; şiddetli bir etki yaratacak olaydan sonra, sürekli ve artarak devam eder durumdaysa, uyku düzenini ve iştahı etkileyerek yaygın vücut ağrılarına yol açıyorsa, zaman içinde kendiliğinden geçmiyor ve depresyona neden oluyorsa kalp hastalıklarını da tetikler duruma gelebilir. Örneğin kalp krizi geçirmiş insanların yaşam öyküsüne bakıldığında %50'ye yakını, normal bir üzüntünün daha ileri boyutu olan depresyona girmiş kişilerdir. Stresin çok daha şiddetli hissedilen formu ise stres bozukluğu olarak tanımlanmaktadır.

Stres bozukluğu tanısı nasıl konur?

Kaçınma, olumsuz duygu durumu, gerçeklik hissini kaybetme ve uyarılma belirtileri stres bozukluğunu düşündürmektedir. Kesin tanı psikiyatrik muayene sonrası konulur.

Stres bozukluğu nasıl tedavi edilir?

Günlük yaşamın stresi için ve kimi zaman ortaya çıkan üzüntü verici durumlar için ilaç tedavisi planlanmasına gerek duyulmaz. Ancak stres bozukluğu ve depresyon, tedavi edilmesi gereken psikiyatrik hastalıklardır ve ilaç tedavisi etkili olacaktır.

Stres ile başa çıkmak için neler yapabiliriz?

  • Stres ile başa çıkmak için öncelikle bu gibi durumlarda vücudunuzun verdiği sinyalleri iyi tanıyın.
  • Dayanma eşiğinizin farkında olun.
  • Strese sebep olan faktörleri görmezden gelmeyin.
  • Kendinizi fiziksel olarak yormak istemeyeceğiniz gibi ruhunuzun yorulmasına izin vermeyin.
  • Çalışma temponuzu bedensel saatinize uygun olarak planlayın.
  • Egzersiz yapmayı ihmal etmeyin.
  • Sevdiklerinize zaman ayırın. 

Kendi başınıza üstesinden gelemediğiniz stres yönetimi için mutlaka bir uzman desteğine başvurun. Unutmayın! Gerçek anlamda bazı istenmeyen durumları değiştirmeden, yaşamınızı etkisi altına alan stres faktörü de değişmeyecektir!

Uzm. Dr. Erhan Yüksek / Psikiyatri

Çakmak Erdem Hastahanesi

16.04.2018