Sınav Kaygısı ile Başa Çıkma

Sınav Kaygısı ile Başa Çıkma
Sınav kaygısı, sınav öncesinde öğrenilen bilginin sınav esnasında etkili bir şekilde ortaya çıkmasını engelleyen ve kişinin performansının düşmesine yol açan yoğun kaygı, korku ve endişelerdir. Öğrencilerde stres ve kaygı yapan durumlardan en önemlisi sınav kaygısıdır. Kaygının belirli bir düzeyde olması sağlıklıdır. Kişiyi motive eder ve başarıyı yükseltir. Ancak yaşadığınız kaygı başarı ve performansınızı düşürüyor, sınav sürecinizi etkiliyor ise sınav kaygısından yani anksiyeteden bahsederiz. Çünkü bizim istediğimiz orta düzeyli bir kaygıdır. Sınav sürecinde kaygıyı arttıran en önemli şey öğrencilerin olumsuz düşünceleridir. Bu düşüncelerden kurtulmak için yapmanız gerekenler:
 
  • Sorunun cevabı hemen aklıma gelmiyor bu yüzden zaman kaybediyorum.
    (Eğer aklıma gelirse yaparım, gelmezse bununla uğraşmak yerine başka soruya bakıp zaman kalırsa tekrar dönerim.)
  • Bu sınavda başarısız olursam ben bir hiçim.
    (Alacağım sonuç yalnızca sınavın değerlendirilmesi benim değil.)
  • Sınavda başarısız oldum.
    (Sınavda ben değil benim ders çalışma davranışım başarısız oldu.)
  • Ailemin beni takdir etmesi için çok başarılı olmalıyım.
    (Onların beni takdir etmesi sınavla bağlantılı olmamalı ben onları başarılı oldukları için mi seviyorum).
    Dikkatim hiç dağılmamalı.
    (Dikkatim dağılabilir, ben dikkatimi iyi kullanmalıyım).
  • Hiç heyecanlanmamalıyım.
    (Sınavlarda heyecanlanmak doğal, heyecanda bana gereklidir).
  • Herkesin dikkati benim üzerimde başaramazsam rezil olurum.
    (Rezil olmak benim kafamda oluşturduğum bir şey benim hayatım sadece sınav ve sonucundan ibaret değil).
Hiçbir mücadele savaşılmadan kazanılmaz. Biz elimizden geleni yapmalı ve olumsuz düşünce ve yorumlamalardan kaçınmalıyız. Bizim için ilk kural olumsuz, gerçek dışı beklenti ve yorumları değiştirmeye çalışmaktır. Duygu ve düşüncelerinizin kontrolünün sizin elinizde olduğunu unutmayın. Aynı zamanda sınav esnasında nefes egzersizi ve relaksasyon egzersizleri yapmanın da kaygınızı azaltmanın en etkili yollarından biri olduğu unutulmamalıdır.
17.06.2020