Bayram Sofralarında Bunlara Dikkat!

Bayram Sofralarında Bunlara Dikkat!

“Bayramda sağlıklı beslenmek için nelere dikkat etmeliyim?” diye düşünenler sizler için önerilerimiz var.

Ramazan ayını geride bırakmaya başladığımız bugünlerde evleri Ramazan Bayramı telaşı sardı. Birçok kişi şimdiden bayram sofrası hazırlıklarına başladı bile. Ay boyunca metabolizmamız, oruç sebebiyle uzun süreli aç kalmaya alışarak yavaşlamıştı. Ancak Ramazan’ın bitmesiyle ve bayram sebebiyle gün içinde tüketilen tatlı, çikolata ve şekerli içecek miktarı artmaktadır. Yavaşlayan vücuda yüksek miktarda şeker içeren besinlerin girmesiyle de kilo almak kaçınılmaz olacaktır. 
Yeterli ve dengeli beslenmek hayatımızın her döneminde olduğu gibi bayramda da önemlidir.
 
Oruç tuttuğumuz vakitlerde vücut gün içerisinde besin tüketmemeye alışır. Şimdi birden bire besinleri sık ve çok tüketmek sindirim sisteminde problemlere yol açabilir. Kan şekerinin hızlı yükselmesine sebep olabildiği gibi çeşitli rahatsızlıklar da yaratabilir. Bu nedenle bayramda tükettiğimiz yiyeceklere çok dikkat etmeliyiz, aşırıya kaçmamalıyız. Yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uymalıyız. Bunu nasıl yapacağız derseniz, bizim yonca dediğimiz bir beslenme modeli var. Burada besinler dört gruba ayırıyoruz. Birinci grup süt ve süt ürünleri, ikinci grup protein grubu (et, yumurta, kurubaklagiller), üçüncü grubumuz sebze, meyve grubu, dördüncü grup da tahıl grubu dediğimiz ekmek grubundan oluşmaktadır. Bir gün içerisinde tükettiğimiz öğünlerde bu dört besin grubunun da yer almasına dikkat etmeliyiz. Ramazan Bayramı süresince mide ve bağırsak rahatsızlıkları yaşamamak için besinleri iyi çiğnemeliyiz. Yemekleri hızlı yememeliyiz; az az, sık sık yemeliyiz. Öğün araları 3 saat olacak şekilde ayarlayabiliriz. Yani üç ana, iki ara şeklinde programımızı yapabiliriz. Dikkat etmemiz gereken önemli noktalardan biri de sofradan şişkin şekilde kalkmamak. Özellikle akşam saatlerinde çok ağır, yağlı şeyler yemek bu şişkinliği artıracaktır.
 
AKŞAMLARI HAFİF YİYECEKLER SİNDİRİMİ KOLAYLAŞTIRIR
 
Öğlen öğünlerinde daha çok protein ağırlıklı beslenmek, akşamları ise daha hafif yiyecekler tercih etmek oldukça önemli olacaktır. Çünkü metabolizmamız akşamları daha yavaş çalışır ve sindirimi kolaylaştırmak için bu yiyecekler daha iyi olacaktır. Örnek olarak, et sote ya da etli türlüyü verebilirim. Bunun gibi yemeklerin yanında bir kase mevsim salatası (kırmızı lahana, roka veya marul gibi) tercih edilebilir. Salata sosu için 1 tatlı kaşığı zeytinyağı, limon ve keten tohumu bir sos hazırlanabilir. Karbonhidratlardan 3 yemek kaşığı bulgur pilavı veya kepekli makarna ile kombine edilebilir. Böylelikle hem protein ve yağ hem de karbonhidrat gruplarından tüketmiş oluruz. Burada dikkat edilmesi gereken nokta et tükettiğimiz zaman yanında kalsiyum içerikli gıdalar (yoğurt, kefir, ayran gibi) tüketmemeliyiz. Çünkü bu, demir emilimini engeller.
 

Ne yemeli:

  • Az yağlı omlet veya haşlanmış yumurta
  • Az tuzlu peynir
  • Bol miktarda mevsim sebze veya meyve
  • Tam tahıllı ekmek
  • Tarçınlı yoğurt
  • Kuru meyveler
  • Şekersiz ya da az şekerli komposto
  • Az şekerli limonata
  • Lifli kurubaklagilller
  • 2-2,5 lt su
  • Izgara et, fırında tavuk ya da hindi
  • Et veya tavuk sote
  • Zeytinyağı kereviz
  • Enginar

Nelerden kaçınmalı:

  • Sucuk, salam sosis gibi işlenmiş etler
  • Hamur işleri (börek, poğaça gibi)
  • Baklava, şeker, çikolata (sınırlı olarak tüketilebilir)
  • Aşırı kahve, çay tüketimi
  • Gece yemeleri
  • Kızartmalar (patates, patlıcan vb.)
 
30.04.2022